Noțiunea de mindfulness este la modă în mediul corporatist, dar acest lucru nu înseamnă că fiecare manager a adoptat acest trend. Cel mai mare obstacol în transformarea culturii organizaționale este să îi convingi pe liderii din companii de valoarea acestui tip de program. Noi ne-am confruntat recent cu această provocare, odată cu introducerea, pe plan global, a unui nou program de mindfulness în cadrul SAP.

Cum l-am făcut să funcționeze? Le-am arătat la început cum stau lucrurile la acel moment, apoi am implementat programul treptat, cu atenție, astfel încât să nu fie însușit forțat. Chiar dacă ai impresia că în compania pe care o conduci cultura organizațională tinde să rămâne la un nivel conservator, te vei convinge că un program de mindfulnes este realizabil, după ce vei urma acești pași:

Pasul #1: Identifică un manager care crede în acel program și care îl poate ”vinde” tuturor echipelor din cadrul companiei, câștigând cât mai mulți angajați de partea sa.

În cazul SAP, unul dintre colegii noștri, Peter Bostelmann, a preluat programul Search Inside Yourself (SIY) prezentat inițial în cadrul Google. El a fost atât de cucerit de această metodă, încât a decis să aducă SIY la SAP. Recunosc că am ezitat atunci când m-a abordat prima oară. Nu reușeam să văd un impact la nivel de business, impact pe care îl aștept de la orice curs desfășurat în cadrul SAP. În plus, nu auzisem alți executivi vorbind despre el.

Însă angajații noștri auziseră despre acest program, astfel că am considerat că merita să fie luat în considerare. În cadrul companiei, se vorbea despre acest program că îți schimbă viața, că te inspiră până la nivelul la care te simți mai fericit și devii mai productiv. I-am dat undă verde lui Bostelmann pentru a aduce programul SIY în birourile noastre din toată lumea, și i-am dat o nouă funcție în cadrul SAP – Director al Programelor de Mindfulness.

Pasul #2: Educă-i pe manageri în legătură cu modul în care programul de mindfulness va contribui la reținerea angajaților de calitate și stabilește roluri care i-ar ajuta pe aceștia să se dezvolte.

Business-urile smart nu vor investi în ceva care nu funcționează, așa că programele de mindfulness au nevoie de dovezi care să arate că ar merita să fie implementate. Practica aceasta este relativ nouă, dar cercetările recente sună promițător.

Spre exemplu, potrivit unui studiu la care au participat 102 ospătari, după un training de mindfulness, atât performanța, cât și angajamentul acestora, s-au îmbunătățit considerabil. Un alt studiu, la care au participat 89 de angajați ai Dow Chemical din Midland, Michigan, a arătat că după un program de mindfulness de șapte săptămâni, desfășurat online, aceștia și-au schimbat în bine obiceiurile alimentare la birou și nu s-au mai simțit atât de obosiți ca înainte.

Bineînțeles, orice program poate eșua dacă nu ești atent la modul în care îl implementezi. Simpla rostire a cuvântului ”mindfulness” înainte de un training nu va avea efect în fața tiparelor de business conservatoare, deja încetățenite. Și nu doar managerii trebuie să se implice – aceste programe nu vor face nicio diferență dacă nu sunt angrenați și angajații.

Iar managerii nu îi pot forța pe angajați să mediteze, cum spunea un coach. Așa că trebuie să știi că relaxarea totală, până la stadiul în care de fapt nu mai acționezi un lider, nu folosește nimănui.

Pasul #3: Testează programul de mindfulnes și prezintă tuturor rezultatele privind creșterea randamentului și a satisfacției angajaților în cadrul companiei.

Știam că cea mai bună modalitate de a convinge executivii că un program de mindfulness va funcționa la toate nivelurile companiei era să demonstrăm eficacitatea acestuia în rândul propriilor noștri angajați, astfel că l-am încercat în câteva grupuri mici de probă. Rezultatele au fost atât de evidente, încât au vorbit de la sine, construind ”cazul” în locul nostru.

Cele 180 de persoane angrenate în programul pilot din Germania l-au clasat la 6,65 puncte din 7 – un succes incontestabil. Nivelul de stres al angajaților, starea lor de bine și adaptabilitatea la schimbare (atât de critice pentru orice companie din domeniul tehnologiei, dar în special pentru un lider în tehnologia cloud) s-au îmbunătățit cu aproximativ 10% după doar patru săptămâni de la finalizarea programului. În acest moment, există o listă de așteptare de 900 de angajați. În plus, l-am însărcinat pe Bostelmann să aplice acest program și pentru câțiva dintre clienții noștri, inclusiv Daimler Chrysler. Nu e deloc o victorie mică!

Pasul #4: Creează un program complex, verificat, care poate fi personalizat în funcție de nevoile specifice ale companiei.

Există diverse modalități de a crea un program de mindfulnes care să-i atragă cu adevărat pe angajați și să și funcționeze. Managerii Google au creat programul SIY pentru a crește gradul de implicare a angajaților și pentru a-i încuraja să devină mai conștienți de rolul lor în cadrul companiei. Datorită succesului său, acest program a devenit o adevărată practică în corporații, publicându-se și o carte în care este descris pe larg, pe care inițiatorii o prezintă companiilor potențial interesate.

SIY se concentrează pe:

  • Conștiința de sine: Să îți menții echilibrul interior și atenția, în scopul de a seta obiective și de a îndeplini cu ușurință acele obiective.
  • Managementul de sine: Să fii prezent, să faci față cu brio provocărilor negative și să gestionezi situațiile stresante.
  • Comunicare: Să înveți să fii empatic și pozitiv, pentru a evita suprasolicitarea în ceea ce privește relaționarea în cadrul companiei și pentru a transpune aceste principii în strategia de management.

Un expert în mindfulness, consultant în cadrul Google, a spus că la început nimeni nu se înscria pentru un program de mindfulness și reducere a stresului. Dar când a repoziționat la nivel descriptiv programul, axându-se pe interacțiune și inteligență emoțională, s-au înscris imediat 140 de voluntari. Introducerea acelui ”cârlig” în ofertă a făcut diferența.

La SAP, noțiunea de mindfulness nu este undeva în vid, ci este parte din angajamentul nostru pe termen lung, de a considera atât componentele financiare, cât și cele non-financiare, parte din procesul de întoarcere a investițiilor. Până acum, se pare că am găsit o abordare care funcționează în cazul nostru, abordare care poate să fie potrivită și pentru business-ul tău.

Ai creat un program de mindfulness în cadrul companiei tale? Lasă un comentariu și spune-ne cum a mers.

Jenny Dearborn – Twitter: www.twitter.com/DearbornJenny

Jenny Dearborn
Chief Learning Officer and Senior Vice President at SAP