Născuți între 1980 și 2.000, Millennials (sau Generația Y) este ultima generație care experimentează transformarea lumii de la mediul analogic la cel digital. În plus, acești tineri au fost martori la introducerea economiei colaborative. Înseamnă că Millennials sunt diferiți față de restul generațiilor? Un studiu recent al Oxford Economics nu indică aproape nicio deosebire.

Tinerii genrației Millennials nu sunt, probabil foarte diferiți comparativ cu generațiile anterioare, dar viteza cu care trec prin schimbări – aspect care îi caracterizează mai mult decât orice – este semnificativă. Ei vor fi în curând generația dominantă în ceea ce privește forța de muncă. Iată 8 sfaturi pentru ca tranziția în acest sens să fie mai ușoară pentru compania ta.

1. Concentrează-te pe etape specifice fiecărui individ, nu pe generații

Abordarea grupurilor în funcție de categoria vârstă nu este o strategie corectă. Până la urmă, comportamentul și modul de gândire determină tipul tău de ”generație”. Nu vârsta, ci totalitatea experiențelor contează! Înaintăm în vârstă, trăim mai mult și deci lucrăm mai mult. Potrivit studiului Oxford Economic, cu cât suntem mai în vârstă, cu atât prețuim mai mult echilibrul dintre viața profesională și viața personală, ceea ce presupune mai multe alegeri în ceea ce privește modul și locul în care lucrăm. Oferirea acestei flexibilități angajaților este un diferențiator uriaș pentru atragerea și reținerea talentelor.

CEB

2. Angajații ar trebui să reflecte tipologia clienților

Astăzi, forța de muncă include cinci generații. Pe măsură ce inovăm mai rapid, ne și schimbăm mai repede, astfel că ne vom confrunta cu tot mai multă diversitate (inclusiv privind vârsta) la locul de muncă. Provocarea este ca angajații tăi să reflecte tipologia clienților companiei. În acest fel, vei înțelege mai bine nevoile actuale ale publicului țintă. În cazul în care clienții tăi fac parte din generația Millennials – călătoresc cu Uber și se cazează cu AirBnB, ce rost are să ai un director căruia îi place să cumpere bilete tipărite pe hârtie?

Cum poți realiza acest lucru? Printr-o strategie dedicată forței de muncă: Observă cu atenție angajații tăi de astăzi și fă un plan pe termen lung.

3. Introdu jocuri în companie

Tinerii din generația Millennials sunt cei care au avut un playstation – modelele 1, 2, 3, și acum 4. Sunt cei care au văzut în timp real cum Pacman s-a transformat în GTA5 (Grand Theft Auto 5 este cel mai de succes joc din lume, atrăgând peste 1 miliard de dolari la fiecare 3 zile. Fii sigur că jocurile funcționează și în câmpul muncii! Acestor tineri le place să se compare constant cu colegii lor. Cum poți implementa acest lucru?

  • Setând provocări și recompense. Studiază-ți angajații atunci când sunt în competiție, oferindu-le opțiunea de a participa la anumite ”misiuni”, care le pot aduce diverse recompense: prin vizionarea unor video-uri, completarea unor quizz-uri sau înregistrarea propriilor propuneri, ei se pot califica pentru anumite premii sau pot câștiga timp pentru a lucra la idei inovative.
  • Fă acele recompense publice (pentru că generației Millennials îi place să se compare cu ceilalți în ceea ce privește performanța).
  • Oferă feedback rapid (pentru că generația Millennials are nevoie de feedback imediat).

Jocurile nu sunt asociate doar cu generația Millennials. Credem că mecanismul de tip provocare – recompensă atrage orice generație. Doar că tinerii Millennials au crescut cu jocurile, de aceea sunt mai conectați la tipul acesta de mecanism când vorbim de competitivitate. Introducerea mai multor tipuri de jocuri va crește cu siguranță performanța angajaților.

4. Folosește cele mai bune tehnologii de ultimă oră

Generația Millennials a văzut lumea trecând de la mediul analogic la mediul digital. Ei sunt prima generație de indivizi ”digitali” înnăscuți, iar afinitatea lor pentru tehnologie dictează obiceiurile lor de consum. Ei sunt obișnuiți, de exemplu, cu acces instant la soluții de comparație a prețurilor, la informații relevante despre produse și analize critice despre produsele respective realizate de persoane de vârsta lor. Accesul instant la informație este regula.

5. Oferă mai multe experiențe

Unii cred că tinerii din generația Millennials sar de la o companie la alta. Uită-te mai atent: ei sar de fapt de la o experiență la alta. Citește mai multe aici. Așadar, trebuie să realizezi că este extrem de importantă studierea parcursurilor privind de cariera în interiorul companiei tale. În cazul în care conduci o organizație de dimensiuni mari, atunci transformă mărimea organizației într-un avantaj, oferind intern opțiuni de dezvoltare a carierei, cu opțiuni clare și diverse privind avansul profesional. În acest sens, ar trebui să încurajezi atât opțiunile pe verticală, cât și cele pe orizontală. Iar cultura organizațională ar trebui să încurajeze mișcările pe orizontală.

Așadar, sparge buncărul care îi împiedică pe angajați să își împărtășească talentul. Și urmărește talentele-cheie! Trebuie să oferi experiențe diverse. Dacă nu o faci, atunci saltul angajaților de la o companie la alta este singura opțiune rămasă.

6. Adaptează modalitățile de învățare și dezvoltare pentru fiecare generație

Procesele de schimbare ni se întâmplă tuturor, indiferent de generație. Nu e valabil doar pentru Millennials. Mai multe schimbări decât niciodată înseamnă mai multe nevoi de dezvoltare ca niciodată. Și, generațiile diferite au nevoie de metode de învățare diferite. Spre exemplu, în timp ce tânărul Millennial multi-tasking își dorește o metodă de învățare rapidă, de tip ”pastilă”, pentru că nu are răbdare și nu se poate concentra prea mult pe ceva anume, un baby-boomer preferă să citească o carte tipărită.

Fiecare generație are nevoie să țină pasul cu generația de dinaintea ei, pentru a rămâne competitivă la locul de muncă. De aceea, organizațiile trebuie să conceapă cu atenție metode de învățare și dezvoltare pentru mai multe generații.

7. Răsplătește material meritele

Salarizarea în funcție de nivel (junior/senior) este deja depășită, excepția fiind cazul în care plătești angajații în funcție de experiență și, implicit de valoarea adăugată mai mare.

8. Uită-te înainte, la Generația Z

Diferența dintre Generația Internet (sau Generația Z) și Millennials este mai mare decât orice altă diferență între alte generații. În timp ce tgenerația Millennials experimentează diferența dintre o lume analogică și o lume digitală, inclusiv tranziția de la una la cealaltă, iGeneration (sau generația cu privirea în smartphone) nu va face asta. Ei vor ști doar lumea digitală. Vor încerca să ”fure” orice grafic pe care îl văd, nu vor memora nimic care poate fi găsit pe Google, iar unii dintre ei nu vor ști să foloseacă un creion!

Tinerii Millennials trăiesc și respiră schimbarea din societatea noastră – de la analogic la digital, de la local la global, experimentează introducerea economiei colaborative, se dedică ideii de wellness și vieții mai lungi. Ei întruchipează evoluția umană și aduc forță economiei noastre. Vor fi urmați de Generația Z, care, cu ajutorul tehnologiei, va redefini și mai drastic modul nostru de a trăi. Nu putem decât să admirăm frumusețea acestei diversități, să îacceptăm beneficiile acesteia în viețile noastre și să ne pregătim cât mai bine.

Patrick Willer
Workforce Innovation, SAP.