2016 este anul în care majoritatea specialiștilor în resurse umane vorbesc despre rolul noilor tehnologii în susținerea și simplificarea colaborării între angajați, cu scopul dezvoltării unei culturi organizaționale orientate în aceeași măsură către individ și către obiectivele strategice ale companiilor. În acest context, implicațiile pentru departamentele de HR sunt mai importante decât oricând. Iată 3 provocări din piață și rezolvările lor, explicate de specialiști din cadrul SAP, liderul mondial în soluţii software de business și tehnologie, în articolul Deciphering the Biggest Predictions for HR in 2016:

  1. Restrângerea decalajul dintre avansul tehnologiei și rata de adopție a acesteia

Potrivit ultimelor studii în domeniu, departamentele de HR din companii se vor concentra anul acesta pe crearea unui nou sistem organizațional, bazat pe colaborarea dintre angajați cu ajutorul tehnologiilor digitale și prin încurajarea aplicării conceptului de Design Thinking. Practic, spun analiștii, business-urile vor începe să fie mai empatice în relația cu proprii angajați, concentrându-se pe experiențe, nu pe programe.

Dar, o dată cu această nouă tendință, se pune problema decalajului dintre avansul tehnologiei și rata de adopție a acesteia. Este cert că majoritatea dintre noi nu profităm la maxim de avantajele oferite de noile tehnologii. La fel, companiile resimt urgența implementării unor soluții IT care să susțină evoluția business-urilor în condițiile impuse de noua eră digitală, în care schimbarea este o constantă, iar retenția angajaților este o provocare continuă.

Răspunsul constă în integrarea unei platforme în cloud, intuitivă, ”prietenoasă”, foarte ușor de utilizat de către fiecare angajat, care să ducă la o situație de tip win-win, în care angajații și angajatorul sunt parteneri și merg în aceeași direcție. Acest lucru se poate întâmpla doar dacă această platformă este de tip colaborativ și oferă instrumente pentru susținerea performanței și a motivării angajaților, potrivit Luminiței Scarlat, Customer Solution Manager, SAP Romania&Bulgaria.

Spre exemplu, o platformă cloud colaborativă va accelera procesul de integrare a noilor angajați în echipă, oferind recomandări privind membrii-cheie din cadrul organizației, conținut relevant și resurse de training.

  1. Nevoia angajaților de feedback continuu 

Deoarece în noua economie digitală viteza în care se petrec schimbările este tot mai accelerată, angajații au nevoie de feedback continuu, în timp util. Companiile care încă mai practică evaluările trimestriale, semestriale sau anuale pierd din start motivarea angajaților.

Și la această problemă răspunsul stă în tehnologie. Platformele colaborative de talent management și management al performanței de tip social media permit posibilitatea acordării feedback-ului în timp real, nu la sfârșitul unui proiect sau în cadrul unei evaluări de sfârșit de an, ceea ce, pe termen mediu și lung, va duce la un grad ridicat de mulțumire și de motivare din partea angajaților și, astfel, la scăderea fluctuaţiei de personal şi la creşterea veniturilor pe angajat.

Spre exemplu, SAP Jam, platformă socială colaborativă în cloud, dezvoltă instrumente care ajută la optimizarea eficienței și încurajează creativitatea angajaților, învățarea mai rapidă și colaborarea pe toate palierele organizației, favorizând astfel experiențe de lucru unitare, în care un rol central îl constituie feedback-ul constant.

Prin aplicațiile de management continuu al performanței, organizațiile au importanta abilitate de a conecta diverse părți ale managementului, comunicarea realizându-se astfel prin același canal, în scopul strângerii tuturor informațiilor necesare în timp real – documente, imagini, infografice, video-uri – și a diminuării timpului în care se iau decizii. De asemenea, calitatea muncii este astfel îmbunătățită.

”Este deosebit de importantă abilitatea de a conecta pe o singură platformă socială diferite segmente ale managementului performanței, inclusiv comunicarea, setarea obiectivelor și identificarea așteptărilorangajaților asupra jobului, deoarece doar în acest mod putem furniza feedback permanent, putem accesa dintr-un singur canal diverse resurse de dezvoltare și putem recompensa oamenii pe baza contribuțiilor lor în cadrul companiei”, explică Steve Hunt, vice-președinte Customer Value, SAP SuccessFactors.

  1. Extinderea definiției culturii organizaționale

Gradul de implicare a angajaților la locul de muncă este strâns legat de cultura organizațională,un alt subiect care este anul acesta pe lista priorităților marilor companii. Cultura organizațională presupune mult mai mult decât comunicare și feedback.

Spre exemplu, la fel de important este felul în care companiile iau deciziile dificile în legătură cu angajații, deoarece nimic nu transmite un mesaj mai puternic și mai vizibil despre ce tip de comportamente sunt încurajate de companie decât modul în care recrutează angajații, îi promovează sau le încredințează roluri de leadership.

”Similar cu modul în care sunt luate deciziile financiare, companiile vor pune din ce în ce mai mult accent pe crearea unor ghiduri cu criterii clare, dedicate proceselor de decizie privind oamenii. Astfel, se asigură că resursele companiei sunt utilizate în mod corespunzător și în acord cu obiectivele de business. De aceea, o anumită promovare va fi văzută ca o decizie unitară a companiei, nu a unui manager sau doar a echipei de conducere”, subliniază Steve Hunt.